Miten seurakunta voisi olla sosiaalisessa mediassa?

– Minä olen tie, totuus ja elämä. Sanat sopivat myös kristillisen seurakunnan sosiaalisen median ohjeeksi. Internetin tietä pääsee kulkemaan lähes minne vain, vaikka kristinuskon alkulähteille. Sosiaalisessa mediassa kannattaa myös toimia rehellisesti ja puhua totta. Se on yksinkertainen ohje. Somessa on lisäksi myös oikeaa elämää.

Muuramen seurakunnan some

Jyväskylän Kasvumarkkinointiseminaarissa Muuramen seurakunnan somepappi Mika Ilvesmäki kertoi kokemuksiaan. Tein muistiinpanja iPadillä nopeasti ja poimin kiinnostavia ajatuksia Ilvesmäen eloisasta esityksestä. Muistiinpanoissa on lyhyt sosiaalisen median oppitunti mille tahansa seurakunnalle. Tämä artikkeli on myös esimerkki iPadin käytettävyydestä muistiinpanojen teossa.

Mika Ilvesmäki kertoo näin:

– Ympäröivä todellisuus muuttuu koko ajan. On mennyt hyvin ja on mennyt pieleenkin. Joskus kaikki toiveet ladataan pappiin, tapahtuu mitä hyvänsä. Kyseessä on ilmiö, jonka olen olen myynninkin puolella kohdannut. Somekoulutuksissa olen tekemisissä uusien ihmisten kanssa. Papintyössä sen sijaan on menossa papintyön bonusvuodet, kun tunnen jo niin paljon seurakuntalaisia. Menen kastekotiin, tapaan siellä ihmisiä, ja aina tunteet vyöryy. Mummo puhuu niin innoissaan, että tulee minullekin tippa linssiin.  Myyjä kohtaa aina ennakkoasenteita.

Ilvesmäki sanoi, että hän kuunteli ekana ihmisiä ja sitten vasta rupesi myymään. Asiakkaan tilanne pitää selvittää. Muuramen seurakunnassa Facebook on yleisin somekanava. Se on globaali media, mutta myös lokaali eli paikallinen ja harjoittaa lähiviestintää.

Lähiviestintää 

Suurten kertomusten aika on ohi. Kirkko on seurakuntiensa summa; piispa sanoo, tuomiokapituli sanoo, joku sanoo, mutta todellisuudessa seurakuntalainen sitouttaa toisia seurakuntalaisia ja kertoo asioista. Se on todellista lähiviestintää. 

– Sosiaalinen media on mobiilia eli ajasta ja paikasta riippumatonta viestintää. Päätelaitteet ovat kehittyneet. Muuramen seurakunnan työntekijöillä on kaikilla nyt käytössä sellaiset. Kysymys on säästymisestä, jossa viestintä tehostuu. Se on optimointia, eikä esimerkiksi tarvitse ostaa yhtään yli 250 euroa maksavaa kännykkää. Lastenohjaajat käyttävät, ja tiimipalaverit tulevat Whatsupissa.

Muuramen seurakunta näillä sosiaalisen median alustoilla

FB, Twitter, YouTube, Flickr, Slideshare, WordPress ja Whatsapp. Säästetään työaikaa, kun linkitetään. Wordpress on blogialusta, jossa ei tehty rippikoululeiriä hakukoneille näkyväksi, ja saatiin siten vanhemmat mukaan. Sinne laitettiin kuvia ja kertomuksia. Laaja tai suppea käyttö. Henkilökunta käyttää ja se on yhdistetty työprosesseihin. 

– Viestintä kuuluu kaikille. Työ seurakunnassa työtä, jossa välineenä myös some. Esimies kokoaa osaamista yhteen. Haasteena on se, että kollegatkin ovat asiantuntijoita. Esimies johtaa kuitenkin osaamista. Some on mahdollisuus ja riski, avoimuuttakin se on. Hyvät ja huonot viestit leviävät nopeasti. Meillä on monikanavaviestintää. Sosiaalista pääomaa on myös sosiaalisessa mediassa, tykkäämistä ja yhteistyötä.

– Muuramen kunnan FB- päivitys on esimerkki, että pieni otsikko voi olla suuri otsikko. Kerron eräästä tiedotteesta, jonka klo 19.10 painoin jakoon; jaa FB, ja Tiina laittoi sen heti tiedotusvälineille. Klo 20.00 tuhat ihmistä oli jo nähnyt sen. Keskisuomalainen julkaisi sen klo 19.50, joten panos-tuotos-suhde oli todella hyvä. Tyytyväinen asiakas hankkii uusia asiakkaita vapaaehtoisesti. Perehdy asiakkaan taustoihin. Seurauksena oli se, että ripari oli ylibuukattu.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s